Nya Land Rover Defender: Naturbegåvningen

Nya Land Rover Defender är den mest kapabla Land Rovern någonsin. Inte så konstigt, den är baserad på över 70 års erfarenhet av bilar som tar sig fram där det inte finns något som ens påminner om väg. 

Nya Land Rover Defender klarar värre strapatser än vad du troligen någonsin kommer att utsätta den för. Den har testats i extrema miljöer över hela världen och kan korsa öknar och vada över floder. Men det är å andra sidan skönt att veta att du tar dig fram säkert även de dagar det är snökaos eller när ett störtregn förvandlar grusvägen till lerdike.

Nya Defender: tar sig fram överallt…
Permanent fyrhjulsdrift och en rad elektroniska system jobbar tillsammans med bilens geometri för att öka framkomligheten. Korta överhäng fram och bak ger bilen exceptionella påkörnings-, bryt- och avkörningsvinklar. 

Och skulle du behöva korsa ett vattendrag känner bilen av hur djupt det är och varnar när du närmar dig maxdjupet 90 cm. 

Men nya Defender är givetvis minst lika bra på vägen som i terrängen. Den har individuell fjädring fram och bak och finns även att få med elektronisk luftfjädring så att även motorvägsresorna sker med högsta komfort och säkerhet. 

Nya Defender: hemma på alla underlag
Snö? Is? Lera? Sand? Oavsett underlag tar sig nya Defender fram utan problem. Vid körning på is och snö kan drivmomentet balanseras mellan fram- och bakhjulen för att ge ökad stabilitet och kontroll. Som tillval finns en elektronisk aktiv differential som förbättrar väggreppet i kurvor och i terräng. Det sker genom att bilen automatiskt reglerar slirningen mellan vänster och höger hjul på bakaxeln så att kraften blixtsnabbt flyttas dit där den behövs som bäst.

Den elektroniska luftfjädringen gör att nya Defender kan höjas och sänkas efter behov. Du kan välja allt från en instegshöjd på 5 cm under normal körhöjd till en extra höjd på 14,5 cm över normal körhöjd för extrema terrängförhållanden.

Nya Defender och konsten att backa med släp
Nya Defender är en förträfflig dragbil. Med en dragkapacitet på 3,5 ton klarar den det mesta. Advanced Tow Assist gör att bilen själv backar och motstyr och på så vis får släpet att hamna där det ska. 

Växellådan har flera lågväxlar vilket kan vara ovärderlig under tuffa förhållanden. Till exempel när du kör med tungt släp, vid bärgning eller vid terrängkörning i branta uppförs- eller nedförslutningar.

Full med smart teknik
Till nya Defender finns en rad smarta tillval som både underlättar körningen och gör resan behagligare. Pivi Pro är det intuitiva infotainment-systemet med navigation, underhållning och som kopplar ihop sig med din telefon. En annan smart finess är Clearsight Ground View som ger dig en bild av hur det ser ut under bilen, som om du kunde se rakt igenom motorhuven. Stereo med surroundljud, Lane Keep Assist, Driver Condition Monitor och 3D Surround Camera som underlättar manövrering är andra exempel på teknik som finns att få till nya Defender.  

Bensin, diesel eller mildhybrid? 
Nya Defender kommer med ett antal olika motoralternativ: två fyrcylindriga dieslar på 200 resp 240 hk och ett vridmoment på 430 Nm vid 1400 varv. På bensinsidan finns en fyrcylindrig bensinmotor på 300 hk/400 Nm och en sexcylindrig bensinmotor på 400 hk/550Nm. 

Den sistnämnda har även vad som kallas ”mildhybrid”, som tillvaratar bromsenergin och lagrar den i ett 48-volts litiumjon-batteri. Energin används sedan för att förbättra bränsleekonomin och öka bilens prestanda. 

Vill du veta mer? Välkommen att besöka våra center i Danderyd och Smista!

HITTA  ÅTERFÖRSÄLJARE

Bränsleförbrukning blandad körning enligt WLTP 8,8–12,0 l/100 km. WLTP CO2-utsläpp 230–271 g/km. Miljöklass Euro 6D.

British MotorGroup AS - Rinkebyvägen 7 - 182 36 Danderyd